Mine danske opslag
- GameMaker
"Collision Mask", hvad er det?
Hvordan man i GameMaker definerer, hvor meget en figur fylder, og hvad det vil sige "at ramme den".
- Spildesign
Tyngdekraft i spil
Tyngdekraft er en vigtig del af rigtig mange spil, og i de fleste tilfælde kan det laves ud fra et simpelt sæt principper, som så kan udbygges for mere komplekse opførsler.
- GameMaker
Flyt en figur til den rammer en mur
Få en figur til at bevæge sig, indtil den rammer en mur. Få figuren til at flytte sig hele vejen ind til muren, men ikke længere.
- GameMaker
Koordinater, hvad er det?
Koordinater er noget, man sjældent kan slippe udenom i spiludvikling og heller ikke i GameMaker. Du kender dem måske allerede fra matematik og grafer, men GameMaker behandler dem en smule anderledes.
- Spildesign
Hvornår skal man ikke lave det rigtigt?
Når man laver spil, vil man selvfølgelig gerne lave det, så godt man nu kan. Men nogle gange er det okay, at skære hjørner af, især hvis det ikke har en effekt på det endelige resultat.
- GameMaker
"Collision Mask", hvad er det?
Hvordan man i GameMaker definerer, hvor meget en figur fylder, og hvad det vil sige "at ramme den".
- Spildesign
Tyngdekraft i spil
Tyngdekraft er en vigtig del af rigtig mange spil, og i de fleste tilfælde kan det laves ud fra et simpelt sæt principper, som så kan udbygges for mere komplekse opførsler.
- GameMaker
Koordinater, hvad er det?
Koordinater er noget, man sjældent kan slippe udenom i spiludvikling og heller ikke i GameMaker. Du kender dem måske allerede fra matematik og grafer, men GameMaker behandler dem en smule anderledes.
- Spildesign
Hvornår skal man ikke lave det rigtigt?
Når man laver spil, vil man selvfølgelig gerne lave det, så godt man nu kan. Men nogle gange er det okay, at skære hjørner af, især hvis det ikke har en effekt på det endelige resultat.
- GameMaker
Flyt en figur til den rammer en mur
Få en figur til at bevæge sig, indtil den rammer en mur. Få figuren til at flytte sig hele vejen ind til muren, men ikke længere.